Starzenie się jest procesem nieuniknionym, stanowi jeden z etapów życia i rozwoju. W trakcie tego procesu dochodzi do zmian w całym organizmie, a ich tempo jest uzależnione od uwarunkowań biologicznych, społecznych i psychologicznych. Z pewnością jest to też proces bardzo zindywidualizowany. Mózg, tak jak reszta ciała, zmienia się, a osłabienie procesów poznawczych u większości osób w wieku senioralnym może mieć charakter wybiórczy i zależeć od wielu czynników, które takie zaburzenia generują (Treder-Rochna, Jodzio, 2018: 61–62).
U osób dorosłych można mówić o łagodnych zaburzeniach poznawczych w sytuacji, gdy osłabienie pamięci oraz innych funkcji poznawczych przewyższa normę wieku i zdobytego wykształcenia, ale nie jest ono na tyle duże, aby spełniało kryterium diagnozy otępienia (Tłokiński 2018: 388). U osób starszych najczęściej wskazywane są zaburzenia pamięci, trudności w uczeniu się oraz zapamiętywaniu nowych informacji. Dodatkowo pojawiają się problemy z pamięcią prospektywną, dzięki której jesteśmy w stanie wykonać zaplanowaną czynność w przyszłości (Czyżowska, 2018: 56).
Jednak gdy rozpoznaniem jest otępienie, wówczas w kryteriach diagnostycznych ujmuje się deficyty poznawcze, które dotyczą co najmniej dwóch funkcji, m.in.: mowy, zdolności rozpoznawania i identyfikowania przedmiotów, złożonej aktywności ruchowej, planowania, inicjowania, kontroli i korygowania przebiegu zachowań, które są złożone (Kotapka-Minc, 2002).
Upośledzenie funkcji poznawczych wpływa na codzienne funkcjonowanie osoby, na jej komunikację, ale również na orientację czasowo-przestrzenną. Trudności te są powiązane z zaburzeniami świadomości, do których może dojść w wyniku udaru, choroby Parkinsona, choroby Huntingtona, choroby Alzheimera oraz innego rodzaju zaburzeń otępiennych. Przyczyną zaburzeń świadomości może być również zażywanie substancji psychoaktywnych.
Zaburzenia świadomości charakteryzują się upośledzeniem uwagi oraz trudnością z rozpoznawaniem otoczenia.
Można wyróżnić trudności z:
Zaburzenia związane z percepcją czasu mogą dotyczyć rozumienia:
Zaburzenia przestrzenne mogą dotyczyć trudności w orientacji dotyczącej miejsca pobytu chorego, miasta, ulicy, przestrzeni, w której znajduje się chory, ale również lokalizacji pozostawionych rzeczy.
W przypadku trudności związanych z orientacją przestrzenną warto zacząć od otaczającej przestrzeni:
Ćwiczenia percepcji czasowej oraz orientacji przestrzennej są ważnym elementem w pracy z osobami, u których stwierdzono zaburzenia poznawcze. Wdrożenie różnorodnych ćwiczeń pozwala poprawić jakość życia chorego i usprawnić jego funkcjonowanie. Zakotwiczenie w przestrzeni czasowej daje natomiast poczucie aktywnego uczestniczenia w życiu społecznym.
Czyżowska N. 2018. Wybrane aspekty funkcjonowania poznawczego osób w okresie starości, [w:] Nowa Logopedia, t. 7: Oblicza starości. Zagadnienia teorii i praktyki, A. Siudak, H. Pawłowska-Jaroń, E. Bielenda-Mazur (red.), Kraków: Collegium Columbinum, s. 53–64.
Kotapka-Minc S. 2002. Neurologopedyczna ocena zespołów otępiennych, [w:] Podstawy psychiatrii, A. Bilikiewicz, S. Pużyński, J. Rybakowski, J. Wciórka (red.), t. 1, Wrocław: Edra Urban & Partner, s. 551–558.
Sobierajewicz J., Czaińska M. 2019. Zaburzenie orientacji w czasie – charakterystyka i możliwości rehabilitacji u osób starszych, „Gerontologia Polska”, nr 27, s. 221–226.
Tłokiński W. 2018. Zaburzenia mowy i komunikacji w otępieniach, [w:] Gerontologopedia, W. Tłokiński, S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (red.), Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 350–366.
Treder-Rochna N., Jodzio K. 2018. Jak starzeje się umysł? Perspektywa neuropsychologiczna, [w:] Gerontologopedia, W. Tłokiński, S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (red.), Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 59–77.
dr Paulina Wójcik-Topór – doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa, adiunkt w Zakładzie Logopedii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Instytucie Glottodydaktyki Polonistycznej, logopeda, neurologopeda. Współautorka wielu pomocy terapeutycznych dla dorosłych w Wydawnictwie WiR. Od 2014 roku pracuje jako neurologopeda w Szpitalu Specjalistycznym im. L. Rydygiera w Krakowie na Oddziale Rehabilitacji Neurologicznej z Pododdziałem Rehabilitacji Ogólnoustrojowej. Współpracuje z Polskim Centrum Rehabilitacji Funkcjonalnej „Votum” w Krakowie, prowadzi terapie komunikacji – głównie osób dorosłych po różnych incydentach neurologicznych.
Odwiedź nasz Facebook i Instagram!