Zaburzenia pisania w afazji

Agrafia i afazja

Zaburzenia pisania mogą odzwierciedlać trudności w komunikacji językowej, które towarzyszą osobom z afazją. Agrafia (zaburzenia pisania) oraz afazja są zróżnicowane pod względem stopnia nasilenia oraz rodzaju (Wójcik-Topór, 2021). Niemniej należy pamiętać, iż na podstawie samych zaburzeń pisania nie można dokonać klasyfikacji afazji.

Uwarunkowania agrafii

Trudności w pisaniu będą zależne od miejsca, rozległości i głębokości uszkodzenia struktur mózgowych (Daniluk, 2017). Patologia w różnych obszarach mózgu może spowodować odkształcenia jakościowe i ilościowe w piśmie. Zdarza się, że pacjent najczęściej ma zaburzone pisanie „od siebie”, czyli pisanie twórcze, ale ma zachowane pisanie zautomatyzowane (zapisywanie własnego imienia i nazwiska), przepisywanie bądź pisanie po narysowanym śladzie (Lorch, 2013; Daniluk, 2017).

Elementy oceny grafomotorycznej

Z pewnością, gdy chcemy wykonać analizę pisma i ocenić sprawność grafomotoryczną, bierzemy pod uwagę kilka aspektów. Zwracamy uwagę na rękę wiodącą – przy jednoczesnej afazji często dochodzi do porażenia prawej ręki, która może być dominująca. Obserwujemy również możliwości i sposób trzymania narzędzia pisarskiego, usytuowanie kartki, a także postawę ciała (siedzenie przy biurku, trudności z utrzymaniem postawy siedzącej) oraz tempo pracy (Wójcik-Topór, 2021).

Przykłady zaburzeń pisania w afazji

W zaburzeniach pisania towarzyszących afazji mogą występować agramatyzmy, metatezy (przestawianie liter), opuszczanie liter, czy trudności z odpowiednią segmentacją tekstu (Daniluk, 2017).  Zdarza się, że również zaburzenia związane z percepcją słuchową, zaburzenia świadomości dźwiękowej będą wpływać na pisanie. Wówczas mogą pojawić się w piśmie paragrafie i przekształcenia liter, które spowodują powstawanie neologizmów, substytucji wyrazowych. Takie trudności czasami towarzyszą afazji aferentnej ruchowej. Podobne zaburzenia występują często przy afazji akustycznej. Wówczas obserwuje się przestawianie, opuszczanie liter, wstawianie liter i sylab, odkształcenia w zakresie morfologii, składni, błędy ortograficzne (Daniluk, 2017; Wójcik-Topór, 2021).

Poniżej przykład zaburzeń w przepisywaniu u osoby z afazją:

Źródło: materiał własny

Często w dłuższych strukturach zdaniowych pacjenci pomijają znaki diakrytyczne, mają problemy z uporządkowaniem elementów w zdaniu oraz z kompozycją tekstu. Jednak w samym procesie diagnozy nie można jednoznacznie stwierdzić, które zaburzenia są efektem deficytu w rozpoznawaniu słuchowym, a które wynikają z zaburzeń we wzrokowym zapamiętywaniu graficznego zapisu tekstu (Panasiuk, 2007).

Agrafia i zespoły towarzyszące afazji

Oprócz afazji pacjent może mieć różne zespoły jej towarzyszące, które również będą wpływać na samo pisanie. Agnozja, która polega na zaburzeniach w rozpoznawaniu bodźca pisanego, lub apraksja, czyli deficyty w wykonywaniu ruchów spowodowane osłabieniem siły mięśni – z pewnością wpłyną na jakość i zdolność pisania (Mohr, 2000).

Poniżej przykład rysowania po śladzie figur przez pacjentkę z afazją i towarzyszącymi zaburzeniami gnozji i apraksji:

Źródło: materiał własny

Terapia pisania w afazji

Celem terapii pisania w afazji jest przede wszystkim odbudowa zaburzonej lub utraconej umiejętności pisania. Z pewnością wprowadzenie do terapii afazji ćwiczeń i działań opartych na pisaniu jest często punktem wyjścia do odbudowy zaburzonych funkcji związanych z komunikacją językową.

Zasady prowadzenia terapii agrafii

  • Samo planowanie terapii pisania winno być działaniem zamierzonym, celowym. Powinno uwzględniać przede wszystkim możliwości pacjenta, ale również wykorzystywać zainteresowania chorego, jego preferencje i utrwalać pożyteczne informacje.
  • Często może być elementem wspierającym przy utrwalaniu nazw oraz w ćwiczeniach artykulacyjnych czy odbudowie rozumienia.
  • Ważne jest, aby samej terapii towarzyszyły pozytywne emocje (Wójcik-Topór, 2021). Czasami pacjent wymaga zachęty do podjęcia pisania, przepisywania, ale zdecydowanie łatwiej jest programować tę terapię, jeśli chory widzi jej celowość i czuje wsparcie terapeuty podczas ćwiczeń.
  • Warto w sposób chronologiczny zbierać wykonywany przez pacjenta materiał zadaniowy, aby móc pokazać choremu lub opiekunom zmiany, które się dokonują. Pozwala to pacjentowi dokładnie przeanalizować efekty jego pracy i często motywuje do dalszego wysiłku.

Terapia pisania a usprawnianie funkcji poznawczych

Dzięki terapii pisania można ćwiczyć dodatkowo szereg innych funkcji poznawczych. Przede wszystkim usprawniać analizę i syntezę wzrokową – już na etapie pisania po śladzie i przepisywania . Tu możemy włączyć pisanie po śladzie, wykorzystując automatyzmy do jednoczesnego powtarzania.

 Sprawność spostrzegania trenujemy podczas uzupełnianiu liter brakujących w wyrazie, dokańczania sylab lub wpisywania wyrazów w zdaniach i tekstach . Dodatkowo koncentracja uwagi oraz funkcje wykonawcze ćwiczymy w zadaniach związanych z odszukiwaniem liter, słów w ciągu  lub w wykreślankach.

Umiejętność pisania może być połączona z ćwiczeniami rozumienia, gdy pacjent ma wybrać i przepisać właściwy wyraz w zdaniu w oparciu o kontekst zdaniowy . Dobrze, aby dobierany materiał zadaniowy był powiązany tematycznie, a pacjent z afazją ćwiczył słownictwo tematyczne lub odpowiednie do zarysowanego kontekstu sytuacyjnego.

Przykładowe ćwiczenia do pobrania znajdziesz tutaj w zakładce Mowa i komunikacja > Terapia pisania.

Wskazówki dla terapeuty

Warto pamiętać, że w ćwiczeniach pisania możemy wykorzystać współczesne technologie, na przykład trenując pisanie wiadomości SMS, odpisywanie na e-maile. Praktyczne zastosowanie pisania zachęca bowiem pacjenta do podejmowania prób w samej terapii.

Jako terapeuci powinniśmy mieć świadomość, że zaburzenia pisania będą wpływać na funkcjonowanie językowe pacjenta z afazją. Naszym zadaniem jest nie tylko realizowanie i programowanie terapii, która ćwiczy daną umiejętność. Przede wszystkim mamy wspierać pacjenta z afazją w codziennym funkcjonowaniu i w realizowaniu się w wybranej roli społecznej.

Literatura

  • Daniluk B., (2017). Komunikacja pisemna w zespołach afazji. Zaburzenia pisania, [w:] A. Domagała, U. Mirecka (red.), Zaburzenia komunikacji pisemnej, Gdańsk, s. 488–507.
  • Lorch M., (2013), Written language production disorders: Historical and recent perspectives, „Current Neurology and Neuroscience Reports”, 13(8), s. 369.
  • Mohr J. P., (2000). Afazja, apraksja i agnozja, [w:] P. L. Rownald (red.), Neurologia Merrita, H. Kwieciński, A. M. Kamińska (red. wyd. pol.), Wrocław, t. 1, s. 7–11.
  • Panasiuk J., (2007). Zaburzenia czynności pisania i czytania u chorych z afazją w perspektywie komunikacyjnej, „Conversatoria Linguistica”, R. 1, s. 39–59.
  • Wójcik-Topór P., (2021). Zaburzenia pisania u osób dorosłych z chorobami neurologicznymi w diagnozowaniu i postępowaniu terapeutycznym, [w:] M. Korendo, A. Siudak (red.), Nowa Logopedia, t. 9: Od zmysłu wzroku do praktyki logopedycznej, Kraków, s. 95–110.

Udostępnij ten artykuł:

O autorce

dr Paulina Wójcik-Topór – doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa, adiunkt w Zakładzie Logopedii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Instytucie Glottodydaktyki Polonistycznej, logopeda, neurologopeda. Współautorka wielu pomocy terapeutycznych dla dorosłych w Wydawnictwie WiR. Od 2014 roku pracuje jako neurologopeda w Szpitalu Specjalistycznym im. L. Rydygiera w Krakowie na Oddziale Rehabilitacji Neurologicznej z Pododdziałem Rehabilitacji Ogólnoustrojowej. Współpracuje z Polskim Centrum Rehabilitacji Funkcjonalnej „Votum” w Krakowie, prowadzi terapie komunikacji – głównie osób dorosłych po różnych incydentach neurologicznych.

Śledź nasze media społecznościowe

Odwiedź nasz Facebook i Instagram!

Skip to content